Belangrijkste onderwerpen van de ALV (update)

Op vrijdag 6 september is de Algemene Ledenvergadering 2024 gehouden, de traditionele start van het seizoen van de Muider Schaak Kring. De notulen, voor de laatste keer samengesteld door aftredend secretaris Dolf Houtman, zijn hier te vinden: Notulen_ALV-2024. In dit bericht worden de belangrijkste punten die zijn besproken samengevat.

  • In de opening is stil gestaan (letterlijk) bij het overlijden van Egbert Hulsman. Naast een moment stilte is er aandacht besteed aan zijn  lidmaatschappen van diverse schaakclubs, de vele toernooien waar hij aan mee deed in het hele land en dat alles zonder zijn beperking als een beperking te zien.
  • Financieel staat de club er goed voor. Er zijn zo’n 70 leden ingeschreven bij de Schaakbond met een kleine meerderheid voor de Jeugd. Er zijn geen wanbetalers geweest in het afgelopen seizoen en er is een positief saldo op de rekening-courant.
  • Kwantitatief doen we het goed, ook kwalitatief zijn er positieve berichten. Bij de Senioren handhaafde het SGA Achttal zich, eindigden het SGS Zestal en SGS 1e Viertal in de middenmoot, SGS 2e Viertal eindigde in het debuutseizoen als 2e. Bij de Jeugd speelden Reijn en Thomas kwalificaties voor het NK, speelde de E-jeugd op het NK-E, kwalificeerde de D-jeugd zich voor het NK-D (via een omweg) en bereikte de Jozefschool met een 100% MSK team het NK Schoolschaken in Arnhem. Verder haalden diverse Senioren goede individuele resultaten bij diverse toernooien, zoals o.a. Tata Steel, Amsterdam Chess Open, Science Park en Oosten Toren Pinkstertoernooi.
  • Organisatorisch gaat het minder goed. De club groeit in leden en activiteiten, maar het aantal betrokken personen is veel te laag. Het bestuur bestaat nu uit drie personen (een Secretaris (dit seizoen afgetreden en op interim basis vervangen, een enningmeester en een Voorzitter/ Jeugdleider/ Communicatie/ Sponsoring / Opleidingen), waarbij een deel van de werkzaamheden van de Secretaris en de Penningmeester ook door de Voorzitter etc. worden gedaan. Vanuit bestuurlijk oogpunt is het niet correct om zoveel taken en rollen bij 1 persoon te hebben, dit moet qua verantwoordelijkheid bij meer personen liggen. Verder is het vanuit de continuïteit van de club ook onwenselijk om in deze mate van 1 persoon afhankelijk te zijn.

Voorstellen

  • Het Bestuur stelt voor om van 3 naar 5 bestuursleden te gaan. Hiermee wordt de continuïteit van onze club beter gewaarborgd.
    • Hierbij dienen de rollen van Lode te worden opgesplitst (minimaal een aparte Jeugdleider en Voorzitter), de penningmeester (Hildo) te worden vervangen en een secretaris te worden aangesteld zonder neventaken.
    • Daarnaast kan er een algemeen bestuurslid worden toegevoegd, met een takenpakket wat in overleg met de andere bestuursleden wordt samengesteld en kan variëren gedurende het seizoen.
  • Het Bestuur stelt tevens voor te gaan werken met meerdere commissies. Geen bestuursfunctie, wel verantwoordelijk voor een deel van de activiteiten van de club. Nu is er al een kascommissie, deze kan aangevuld worden met een sponsorcommissie en of een bar- & evenementencommissie.

Vervolg

Plannen zijn leuk, maar zonder mensen om ze uit te voeren blijven het plannen. Kortom, is er interesse om bij te dragen aan het voortbestaan van de club, meld je dan bij Lode (voorzitter@muiderschaakkring.nl).